Il Friūl e la sō Storie
Il Friuli e la sua Storia

Storie dal Friul - 2
(Societāt Filologjiche Furlane - Par cure di Luzian Verone)
Epoche veneziane (1420-1797), napoleoniche (tra 1797 e 1815), 
austriache (dal 1815 al 1866 e al 1918) fin a l'union cu l'Italie. 

Il Friul in etāt rinassimentāl.

          Intant dai 377 agns de ocupazion dal Friūl de bande de Serenissime, unevore a son stadis lis vueris piēulis e grandis che la regjon e ą scugnūt sapuartā, ma, forsit, une sole e jé stade che combatude dai furlans pe lor libertāt: che dal 1420 par inderedā l'ocupazion dal Friul dal esercit de republiche. Dutis chźs altris a son stadis vueris, invasions, batais e scorsadis che Vignesie e ą combatūt su cheste tiare cuintri l'Austrie, i Ongjarźs, i Turcs i Uscocs e altris predons par colā infin, e il Friūl cun jé, sot i colps des armadis napoleonichis. Sichč il Friul al jere tč piźs pusizion, chź di sei condanāt a patī, a sei fiscāt, slambrāt e violentāt ripetudģs voltis di ogni contendent ch'al passave di chestis bandis. E il popul al jere obleāt a tasé, lavora e magari ancje combati par int foreste sence podé vź ideai o interes di difindi, sperant dome di salvā la vite. Za tai prins agns dopo rivade Vignesie, il Friul al veve viodūt passā pes sōs stradis esercits austriacs e ongjarźs clamats dal patriarcje dģ Aquilee a combati cuintri l' esercit venezian, stant che il prģncip gleseastic nol voleve rassegnāsi a sei dispodestat dal podź temporāl. Po, dal 1477 al 1499, lis invasions dai Turcs. E tal cont dal secul a van zontadis ancje lis tassis in bźēs e materiāl (palis, picons, lamis par armaduris e soredut troncs pal arsenāl) che lis comunitāts dal Friūl a jerin obleadis a paiā ae republiche di S.Marc.
          Ma o crodģn di no sbaliā afermant che un dai piźs secui che il popul furlan al ą scugnūt sapuartā sot la Serenissime al sedi stāt il Cincent. Prindidut pe sorde e continuade lote che di simpri e meteve cuintri Vignesie e l'Austrie, par vie che ducjedoi i contendents a vevin come obietīf la pārt di Friūl di chelaltri. Une lote fate no dome di vueris, ma ancje di falsitāts, di asse, di imboscądis e des plui impensadis tristeriis. Po il malandrźt maēalici de joibe grasse dal 1511 cu la sō gjile di svindics (tra i Savorgnąns venezians cuintri i Torians sostignūts dal imperi) durade scuasi cincuant'agns, come che o vin za ricuardāt. A chest si č zontat il taramot dal marē dal 1511 ch'al ą sdrumāt ancje il cjiscjel di Udin e la peste sclopade subite dopo ch'e a copāt nufmil personis.
          Il Sīscent, secul che al ą come riferiment chestis notis, nol č stāt puntināt di tantis vueris e disgraciis come il precedent, ma instčs no si pņ fevelā di pās ni di serenitāt, stant che il popui furlan al pative l'opression dai nemis di simpri: la miserie e l' ignorance, dōs cundizions voludis e perpetuadis dai nobilots locāi e dai gnūfs borghźs che a paronavin su la puare int.

La vuźre di Gardiscje (1615-1617)

          II gnūuf secul si jere viart cu lis incursions che i Uscocs, a partī dal 1599, a vevin organizāt cuintri la cueste istriane cun imburidis azions corsaris, sei sul mār che su la tiare interne. I Uscocs a jerin ribźi slāfs e ongjarźs che dal 1526, dopo l'ocupazion dai lōr teritōris operade dal esercit Turc di Soliman il Magnific, si jerin organizāts in bandis armadis e a vevin scomenēat cun atacs di sorprese cuintri i Turcs stčs, rivant al improvīs, robant e rapinant dut ce che a podevin. Lu fasevin par sorevivi e a vevin la protezion austriache stant che a combatevin cuintri i Turcs che, dopo la concuiste dal teritōri balcanic e de Ongjarie, a jerin rivāts fin su la puarte de catoliche Austrie.
          Ancje cuintri i teritōris venezians su la cueste istriane fin dal 1550 i Uscocs a vevin tacāt a fā violentis scorsadis. A rivavin a tradiment, a rapinavin, a brusavin e pņ a scjampavin su lis lor lizeris barcjis a grande velocitāt. Par une di chestis incursions fate tal teritōri venezian di Monfalcon e stufe des angariis patidis dilunc il timp, ma soredut cui segret desideri di riconcuistā la fuartece di Gardiscje, piardude irmņ dal 1521, viars la fin dal 1615 la Serenissime e decidč di movi il so esercit cuintri l'Austrie. Il provioditōr di Palme, Pompeo Justinian, al ordeną la mobilitazion des trupis regolārs e des cernidis furlanis e al avanzą di Palme viars Gardiscje, rivant a ocupą Cormons, Marian, Romans, Migee, Sagrāt, Vilčs, Aquilee e daspņ ancje Lucinīs e Gurize. A parti dal fevrar dal an dopo la fuartece di Gardiscje e fo assediade dai venezians cun tun grant numar di soldats a pīt, cavalirs e canons. A fasčrin di dut par creā un varc tč fuartece, ma al fo inutil stant che i difensōrs si batevin cun ardiment. L'esercit di Vignesie, invecit, al lassą sul teren cirche cuatrimīl muarts, e cuanche il senāt de republiche al vignģ a savźlu, al resta impressionāt e al ordeną la fin dal assedi. Ma la vuere no finģ. E continuą acanide e insanganade cun scorsadis e imboscadis di une bande e di chealtre, e no dome intōr di Gardiscje o Palme, ma ancje te Valcjanāl, tal cividalźs, tal gurizan. Lis azions a jerin improvisis e a vevin soredłt che di taiā il riforniment di vivars e munizions e di sflancā l' aversari.
          Intant si jere rivāts tal novembar dal 1617 e inmņ une volte la citadele di Gardiscje e fo assediade, e seancje difindude di valorōs combatents., e stave par cedi par mancjance di aghe, vivars e munizions. Ma propit in chei dis, par intervent de Spagne e de France, al vignive firmāt un armistizi tra lis dōs parts. In fuarce di chest document l'Austrie e Vignesie a jerin obleadis a tornā su lis stessis posizions che a vevin prin di scomenēa il conflit. Ancje il vieri cunfin, segnat in maniere provisorie dal 1518, al fo ristabilīt e, come dutis lis robis provisoriis, al durą fin al 1918 cu la fin de prime vuere mondial.

Il patriarcjāt di Aquilee tra il Friul sot Vignesie e chel sot l'Austrie.

          Un altri mutīf di scuintri tra la Serenissime e Viene al jere il patriarcjāt di Aquilee che al veve jurisdizion religjose sei sul Friūl ocidental che oaientāl. Chest fat al jere mal sapuartāt dai Asburcs che a cirivin in ogni mut di inderedą la presince patriarcjāl di Aquilee sul teritori de contee di Gurize. La cause e stave tal fat che il patriarcje al jere simpri sielzūt tal clero venezian e a ogni gnove nomine Viene e protestave.
          Il pape al cirive, sence dālu a viodi, di sustignī cheste situazion, parceche al veve pōrč che nomenant un patriarcje o ancje un vicjari austriac par Aquilee e pe contee di Gurize chestis a deventassin une centrāl di podź religjōs gjarmanic. La gjile dai contrascj verbāi, tristeriis e veretāts miezis veris e miezis falsis a lčrin indenant fin al 1628, cuanche Ferdinant II, stuf di cheste solfe, al promulgą un edit che al improibive a ogni gleseastic de contee gurizane di ricognossi l’autoritāt dal patriarcje acuileiźs. Intant la cure des animis e vignive fidade a un arcidiacun gradīt a Viene. Lis cuestions plui impuartantis si frontavin tra il nunzi apostolic di Viene (Dongje a l'Austrie) e il patriarcje di Aquilee. Naturāl che ancje in chest cās no son mancjadis resistencis e formis di astute diplomazie, di une bande e di chealtre, stant che ognidun al cirive di puartā la aghe al so mulin.
          A un cert pont, par une cuistion ch'e jere lade di māl in piźs, al semeave parfin che si podčs rivā a un'altre vuere parceche l'imperadōr Ferdinant al veve fat presentā al pape, par mieē dal so ambassadōr, lis plui amāris considerazions sul patriarcje sielzūt in tune nazion tant malfidante come che veneziane. Il problem, come che si sa, al fo risolt dal 1751 di pape Benedet XIV che cu la boeo papāl "Iniuncta nobis" al soprimeve la plui che milenarie istituzion dal patriarcjāt di Aquilee par fa doi arciepiscopāts: chel di Gurize e chel di Udin.

Eresiis e Incuisizion in Friul.

          L'aiar de Riforme teorizade di Lutero dal 1517 (e la sō conseguent scomuniche dal 1521) al veve soflāt ancje in Friul. Lis ideis e soredut la Bibie luterane a jerin rivadis traviārs di cramars, marcjandants e ancje protestants de Baviere, de Carģntie e altris regjons. I pais dulą che il protestantesin si jere insedāt di plui a jerin Glemone, Cividāt, Udin e S.Denźl, soredut tra chei che a vevin contats cu la Gjarmanie e dal sigūr a cognossevin il todesc. La grande furtune de Bibie tai paīs todescs e je stade merit propit di Martin Lutero, che dal 1534 al veve voltāt il libri dai libris te Ienghe volgār, valadģ il todesc. Traviars di chest libri milions di gjarmanics e ancje cualchi furlan a vevin sintūt la necessitāt di imparā a lei, fat discognossūt dal popul che tes celebrazions religjosis al scoltave il latin che nol capive come che nol capive lis lehghis nazionāls dopradis de nobiltāt e de borghesie. Il sucčs otignūt dal protestantesin, soredut in Gjarmanie, Inghiltere, Danimarche, Olande, ma un pōc dapardut, al creą no pōcje conturbie ae glesie catoliche e, cuntri la Riforme luterane, e organizą il Concili tridentin (1545-1562) che al fo l'inizi de Cuintririforme dal catolicesin. Intant dal 1542 e jere nassude la Incuisizion Romane che traviars i tribunai dai Jesuits e celebrave procčs condanant i eretics.
          Il tribunai di Udin al fasé il prin procčs dal 1557 e fin al 1797 unevore a fņrin i condanāts. Par ducj si ricuarde il mulinar di Montareāl Valceline Domenico Scandella clamāt "Menocchio" Al veve convinzions dal dut personāls su Diu e sul dogme de trinitāt. Al sustignive che Diu al č tal aiar e che la tiare e je nostre mari, nol crodeve te virgjnitāt di Marie e che il formāsi dal mont dal caos iniziāl al jere dovūt al fat che tiare , aghe, aiar, fūc e altris elements a un cert moment si jerin metūts insieme formant une masse grandonone, juste come ch'al fās il formadi che si forme dal lat cul cāli. Dal sīr si jerin formats i viārs che pņ a jerin deventats agnui e, tra di lor, i cuatri cjapitanis ''Lucivello, Michael, Gabrie, et Rafael". Menocchio al jere cognossūt come grant blestemadōr ma, naturāl, che par lui nol jere pecjāt. Il tribłnāl di domandave se nol fņs mat, ma in ogni cās, dal 1586, lu condaną ae preson. Domandade la grazie disint che al veve di mantignī la famee, il tribunāl lu liberą cu la promesse che nol feveląs cun nissun des sōs opinions. Ma lui, coerent cu lis sōs convinzions, nol ubidģ e al torną a fevelą cun ognidun e in ogni lūc des sōs stravagantis crodincis. Al fo justiziāt dal 1601 a Pordenon. Il prin procčs par eresie in Friūl, perņ a1 jere stāt unevōrč prime a un cert Biagio Totulo di Butinins, ch.al veve cjapāt sł l’idee 1uterane in Carintie lą ch’al veve vivūt a dilunc. Al fo judicat a Cividāt e a1 rivą a puartāse fūr.

Pauli Sarpi

          O vin fevelāt di un furlan condonat a muart de Incuisizion. Fevelin cumņ di un'altre personalitāt de nostre regjon che, pur sfidant l'Incuisizion, e je rivade a puartase fūr cun onōr sence rinunzią a lis sōs convinzions. Pauli Sarpi al jere nassut a S.Vīt dal Tiliment dal 1552. Inmņ di frut al mostrą grant intelčt e passion pe scuole tant di sei mandāt tun istitūt-pension di Vignesie frecuentāt de plui dorade zoventūt di che citāt. Sui cuindis agns la vocazion lu veve puartat a sielzi la strade dal convent tra i Servits (l'ordin di Turoldo), e lģ si jere dedicāt ai studis sientifics, filosofics e juridics.
          Dopo agns al fo nomenat procuradōr gjenerāl dal Ordin, mņstrant grande fuarce inteletive e fermece moral., tant di sei clamat dal guviar di Vignesie a risolvi une intrigade cuistion juridiche cuintri i Jesuits di Rome e il pape. La leē de Serenissime no permeteve ai predis di comprą cjasis e bens edilizis senze il permes de autoritāt veneziane, ma doi sacerdots, infotantsi des regulis, a jerin lāts plui voltis cuintri il codiē penāl e, par cheste reson, metūts in preson. Pape Pauli V, ch'ai considerave ogni ofese a lui o ae glesie come un'ofese a Crist, al reclamą cuintri la republiche pratindint che i doi predis a fossin liberāts. Ma dōs di Vignesie al jere un cert Lenārt Doną, che sul cont dal stāt laic al veve la stesse convinzion dal pape. E stant che al voleve ancje la reson juridiche, al clamā come difensor legāl Pauli Sarpi. Nol jere facil in chel timp lā cuintri dal pape ma Sarpi, che nol pative sudizions di. sorte, al scomenēą la sū batae. Di che altre bande si cjatą cuintri il cardināl jesuit Bellarmino, un dai plui dotāts oms di leē.
          Fra'Pauli al puartą indenant il concet che se i gleseastics no rispietavin la leē e il stāt che nol intervignive al vignive mancul al mandāt che Diu j veve fidāt: emanā lis leēs e fālis rispietā sei dai laics che dai gleseastics. Su chest argoment Sarpi al publicą ancje un libri: "Sulis censuris di pape Pauli V cuintri de Serenissime" , lą ch'al mutivave lis sōs resons. Invidāt a Rome par rispuindi di une tāl ofese, Sarpi al refudą e al fo scomunicāt. La cuistion perņ e veve fat scjąs par dute Europe stant che nissun mai al veve vūt cūr di metisi cuintri dal pape. In Inghiltere e in Olande fra' Pauli al fo clamai "il piēul Lutero talian". Rome j mandą parfin dai sicaris che lu pugnaląrin e, crodint di velu copāt, lu vevin bandonāt tłne stradele veneziane. Invecit al vuarģ des feridis e il so coment al fo : "O cognos il stīl de Curie Romane", lą che il stīl al jerč il stilet che lu veve ferīt. Il dōs e Sarpi, cussients che la leē dal stāt e lave rispietade di ducj, ancje dai gleseastics, no vevin cedūt nancje al pape. La cuistion e fo risolte, cun tun compromes: Vignesie e consegnave i doi predis presonīrs al ambassadōr francźs che ju consegnave al pape, e il pape al ricognosseve la leē di Vignesie. Sarpi al fo amģ ancje di Galileo ch'ai insegnave a Padue e cun. lui al tiessé un lunc rapuart epistolār. Sul tart de vite al scrivé ancje la storie dal Concili di Trent, stant che une opare dal gjenar, scrite di un specialist, e mancjave. Il tratāt al fo publicat dal 1617 a Londre, stant che in Italie i Jesuits lu varessin subit secuestrāt. Un libri che al jere critic sei viars il papāt, assolutist e intransigjent, sei viars certis formis di dogmatisin dal protestantesin. Dopo la publicazion Rome lu invidą di gnūf in Vatican, ma ancjemņ une volte Sarpi al refudą. Al muri dal 1623 tra i soi fedei compagns di convent, intant che la vuere dai Trent’agns (1618-1648) za di cinc e veve incendiāt mieze Europe: i catolics di une bande, i protestants di che altre.

Il Friul in etāt baroche

          Il ‘700 in Eurpe si viarē la lungje e insanganade vuere tra France e Austrie pe sucession al podź in Spagne. Dopo la muārt di Carli II, re di Spagne e ultin ramaē de cjasade asburgjiche, l’Austrie e pratindeve il ream, stant che l’ultin re al jere un Asburc, intant che la France lu voleve par vie che Carli II al veve fat testament a favōr di Filip V d’Angiņ, nevōt di Luīs XIV, re di France, clamāt re Sole. La vuere si risolverą a favōr del France che cun Filip V e var° la Spagne sot la sō influence, deventant une des plui grandis potencis europeanis. L’Austria, invecit, e ereditarą ducj i possediments spagnui in Italie comprendūt il ducāt di Milan, che insieme al teritōri di Sondrio, Trent, Bolzan, la Carintie e la contee di Gurize e chź di Gardiscje, e podarą "circonda" i cunfins venazians in tiareferme. Vigniesie in cheste ocasion e jere restade neutrāl, ma e fo ancje obleade a sapuartą che tra Fiume, Triest e la cueste furlane (aghis teritoriāls venezianis) lis nāfs francesis e imperiālis a combattesin sul so mār. Lis vicendis culi ripuartadis a fņrin cetant plui complicadis, par vie che a tiravin tal zūc ancje l’emergjent Olande e l’Inghiketere che ormai e paronavin sul mār. ź sul mār Adriatic e veve scomenēāt a fā concorince a Vignesie ancie la flote austriache, fasint piardi il primāt maritim ae Serenissime, che scunide de lote cuintri i Turcs, a jere in dificultāt dal pont di viste economic. E cussģ il Friūl al restą inmņ di plui in dificultāt par manciance di riformis, di proviodiments a rivuart dal teritōri, di rinovament des struturis. E je vźre, dilunc il Sietcent no si son vudis lis vueris e si savoltaments dai secui precedents, ancje parceche i cunfins furlans no davin masse motīf di discuardie tra Viene e Vignesie e la balance pulitiche tra doi stāts e jere avonde stabilizade. Siché la vite in Friūl si disglagne tun cuadri gjenerāl mancul tormentāt dai secui precedents. Si regjistre parfin una certe riprese economiche e cultural soredūt tai centros plui grancj. Ma chest al rivuardave dome la nobiltāt e la borghesie, stan che la cundizion de int e jere che di scugnģ sapuartą la fan e la miserie e di sei condanade a vivi te plui grande ignorance.
          II guviar di Viene simpri plui dispotic, e chel di Vignesie in parabule dissendent, a jarin ben lontans dal proposit di realizā vźrs programs di riforme e di fidā al guviār regjonāl lis decision a rivuart des necessitāts locals. Se cualchi concession a vignive fate al popui no ubidive a programs riformistics destināts a l’elevazion de int plui płare, ma dome ae necessitāt di contignī la smare dei contadins, sence disturbą la nobiltāt e 1a insiorade borghesie, stant che ancje di chestis categoriis coventave sigurasi la poe. La nobiltāt furlane, seneose di conservą i tradizionai beneficis. esclusīfs ch’e veve simpri vūt, in gjeneral ai adatā adimplen a chest gnūf cors, fasint tele cu la pulitiche (e la culture) venite di une bande, e austrģache di che altre. I risultats negatīfs de disgnarvant pulitiche dai dominatōrs a madresserin in plen, soredłt tal Friūl venit, dilunc il cors dal XVIII secul. Sot la patine lustre di una potence ormai balarine e di une false pās universal, si scuindevin di une bande l’amont des vieris struturis sociāls e pulitichis che no jerin stadis in cundizion di rinovāsi, e di chealtre il ferment di une nassint civiltāt ch’e lave trasformant. lis cussiencis a preparant lis cundizions par un mont diferent.
          Dilunc dal Sietcent il Friul al dimostre un alc di vitalitāt in plui traviers i soi oms plui inlumināts, che si mņstrin viarts e cussients des grandis fuarcis spirituāls che a movin l'evoluzion de civiltāt europeane dal timp, dedicantsi cun impen ai studis umanistics, storics, sientifics e filosofics. Al č il secul dai lums che al puartarą ancje in Friūl un fregul di lusōr. E no dome te culture, ma ancje te agricolture, te economie e tes struturis artesanāIs e industriāls: ma chest al sarą' dome par merit di pōcs oms che di lōr si fevelarą plui indenant. Viodin intant cualchi fat impuartant vivut tal Friūl dal ‘700.
          Ancje in chest secul e continue, tra Viene e Vignesie, la sorde lote diplomatiche par cause dal patriarcje ch'ai veve jurisdizion tal Friūl venit e in chel imperiāl, situazion simpri plui ingredeade, tant che dal 1723 al vignare di gnūf proibīt a clerics, vicjaris e a dut il clero gurizan di ubidģ al patriarcje ch'al jere a stā a Udin in teritori venit, intant che dal 1749, par dirimi la cuistion, il pape al nomenarą pal Friūl sot l'Austrie un vicjari apostolic (Carli D'Attems) che daspņ al sarą ancje il prin arcivescul di Gurize. E cussi, un pōc par da aes dōs parts di Friūl une guide spirituāl di pari dignitāt, ma soredłt pal pressant.intervent de imperadore Marie-Taresie d'Asburc, dal 1751 pape Benedet XIV al soprimarą il plui che milenari patriarcjāt di Aquilee. Al jere scomenēāt cun Paulin prin dal 559 e al finive tal lui dal 1751. In cheste maniere in Italie al restave dome il patriarcjāt di Rome e chel di Grau, nassūt dal 607. e traspuartat a Vignesie dal 1451, dulą ch'al vīf ancje orepresint. A Udin e Gurize, invecit, a vignivin istituidis dōs diocesis cun doi arcivescui che a varan jurisdizion sui stes teritoris definīts dal tratāt di Worms dal 1523, cunfins che al timp a jerin stāts cunsiderāts "provisoris" . Cussi provisoris di durā inmo orepresint. Tant al č ver che sot la diocesi di Gurize a son restadis Aquilee, Cervignan e i paisuts dulintōr, ancje se chest teritōri al fas part de provincie di Udin.